«
…i en aquests moments encara no sabem si la vida
cultura pot sobreviure a la desaparició de la servitud».
A. BESANÇON, Etre russe au XIXéme siécle
Whatever o el que siga
Construir un projecte és un
experiment sociològic interessant. D'aparença suposadament inofensiva, aquest
entramat de llaços culturals i professionals aconsegueix interioritzar un
autèntic microcosmos de tensions adherides que no fan sinó exemplificar, a molt
petita escala, el complicat que és en l'art i en la vida la producció de la
diferència.
Sovint els processos s'ensenyoreixen dels agents
implicats provocant una espècie d'agenciamiento, és a dir, una apropiació dels
esdeveniments per part d'alguna cosa alié. Un succés que implica la redefinició
dels conceptes i del germen que un dia ho va propiciar tot, portant a dirigir
l'objectiu i l'objecte a aconseguir crear una altra cosa diferent, que
"signifique" i que s'associe a una estimulant estratègia sense
control. I és que quan l'absurd de la maquinària burocràtica presa el control
de les situacions a un només li queda observar de forma atònita com el còmic es
barreja amb la desesperació.
No obstant açò, si alguna cosa positiu amaga aquest
panorama a priori desolador i confús és que en aquest cas el projecte
aconsegueix ser allò que al principi es va pretendre, una excusa propositiva en
la qual sense saber com el nom acaba absorbint el referent, demostrant que la
frustració pot i deu transformar-se en un element altament vinculador.
Whatever o el que siga va començar sent una altra cosa,
un assaig per a una possibilitat investigativa que va sorgir en un passat que
es pensa ara molt llunyà. Alguna cosa que gràcies al transcurs del temps es va
ser transformant sobre la base dels agents externs sota un procés de
desenvolupament proper a la mímesis, on el pensament i el pensat es van afectar
mútuament. D'aquesta manera els signes, les vivències i les contradiccions van
deixar de ser meres abstraccions per a passar per fi a funcionar com a indicis,
permetent-nos comprendre que la veritat és dinàmica, subjectiva i que tot
s'afecta en una contínua interrelació.
Ens allunyem de Bartleby i del seu "preferiria
no fer" per a alterar l'atmosfera que en un temps va preferir la nostra
anul·lació, un mitjà propositivo per a generar aqueixa resposta alternativa i
crítica a la contínua alienació dels sistemes.